• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه  اقتصاد کلان
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 10.1 (1389)
دوره دوره 9.1 (1388)
دوره دوره 8.1 (1387)
دوره دوره 7.1 (1386)
دوره دوره 6.1 (1385)
شماره شماره 22
شماره شماره 20
دوره دوره 5 (1384)
دوره دوره 4 (1383)
دوره دوره 2 (1381)
راسخی, سعید, پیرایی, خسرو, داوری, حسین. (1385). اقتصاد سیاسی حمایت در نظام های تجاری. پژوهشنامه اقتصاد کلان, 6.1(20), 109-134.
سعید راسخی; خسرو پیرایی; حسین داوری. "اقتصاد سیاسی حمایت در نظام های تجاری". پژوهشنامه اقتصاد کلان, 6.1, 20, 1385, 109-134.
راسخی, سعید, پیرایی, خسرو, داوری, حسین. (1385). 'اقتصاد سیاسی حمایت در نظام های تجاری', پژوهشنامه اقتصاد کلان, 6.1(20), pp. 109-134.
راسخی, سعید, پیرایی, خسرو, داوری, حسین. اقتصاد سیاسی حمایت در نظام های تجاری. پژوهشنامه اقتصاد کلان, 1385; 6.1(20): 109-134.

اقتصاد سیاسی حمایت در نظام های تجاری

مقاله 5، دوره 6.1، شماره 20، بهار و تابستان 1385، صفحه 109-134  XML
نوع مقاله: علمی - پژوهشی
نویسندگان
سعید راسخی1؛ خسرو پیرایی2؛ حسین داوری3
1استادیار دانشگاه مازندران
2دانشیار دانشگاه مازندران
3کارشناس ارشد رشته ی اقتصاد
چکیده
   استفاده از ابزارهای تعرفه ای و غیرتعرفه ای یکی از مهم‌ترین روش های حمایت از اقتصاد داخلی به‌شمار می رود. اما موضوعی که در دهه های اخیر توجه بسیاری از اقتصاددانان و نظریه پردازان را در حوزه‌ی اقتصاد سیاسی بین الملل به‌خود جلب کرده است، تأثیر جریانات سیاسی داخلی و انگیزه های نفع طلبانه‌ی فردی و گروهی در روند شکل گیری این  سیاست ها است که اصطلاحاً تحت عنوان «درونزایی حمایت» خوانده می شود. نظریه پردازان، مکانیسم شکل گیری سیاست های تجاری را به ساختارهای بازار تشبیه می کنند که دو بخش عرضه و تقاضا در آن،  قابل تفکیک است. عرضه‌ی سیاست ها در این بازار ، تابعی است از ترجیحات سیاست‌گذاران و نهادهای جامعه. اما در بخش تقاضا می توان از ترجیحات رأی دهندگان و فشار گروه های نفع طلب، به عنوان مهم‌ترین مؤلفه های تأثیر گذار بر استراتژی های حمایتی نام برد.مقاله‌ی حاضر ضمن مرور بر نظریات مختلف در این،  ساز و کار شکل گیری سیاست های حمایتی و ماهیت جریان های اثرگذار را بر آن باره،  مورد بررسی و کنکاش قرار  می دهد. این مسأله در شفاف سازی فضای سیاست گذاری ها و عناصر تأثیرگذار بر آن، و همین‌طور در تحلیل عملکرد نهادهای جامعه مفید خواهد بود.
کلیدواژه ها
اقتصاد سیاسی حمایت؛ درونزایی سیاست های حمایت؛ تئوری درونزایی تعرفه؛ عرضه و تقاضای سیاست های حمایت
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,919
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.