1
استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
2
دانش آموختهی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
چکیده
مطالعه ی حاضر اثرات نامتقارن نوع اول و دوم شوک های پولی را بر تولید در اقتصاد ایران مورد بررسی قرار می دهد. تحقیقات موجود دربارهی این موضوع در دیدگاه کینزین های جدید توضیح می دهد که به دلیل نواقص موجود در بازارهای کالا، کار و اعتبار، اثرات شوک های پولی بر رشد تولید واقعی به جهت و اندازهی این شوک ها وابسته است. به گونه ای که اثر شوک های مثبت عرضهی پولی خنثی خواهد بود، در حالیکه اثر شوک های منفی غیر خنثی است . از طرف دیگر، شوک های بزرگ و کوچک پولی از اثرات متفاوتی بر تولید برخودار هستند. نتایج مطالعهی حاضر به کمک مدلهای چرخش رژیم و خودرگرسیون برداری و با استفاده از داده های فصلی 1367:1-1384:4 نشان می دهد که اثر شوک های منفی بر رشد تولید همواره بیش از اثر شوک های مثبت پولی است و شوک های مثبت پولی در اقتصاد ایران اثری بر رشد تولید ندارند. همچنین مطابق با دیدگاه کینزی جدید، شوک های کوچک پولی همواره بیش از شوک های بزرگ پولی، تولید را تحت تأثیر قرار می دهند.
هژبرکیانی, کامبیز, & ابطحی, سید یحیی. (1387). آزمون دیدگاه های کینزی جدید پیرامون اثرات نامتقارن شوک های پولی بر تولید در اقتصاد ایران با استفاده از مدلهای چرخش رژیم مارکوف. پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 8.1(30), 123-144.
MLA
کامبیز هژبرکیانی; سید یحیی ابطحی. "آزمون دیدگاه های کینزی جدید پیرامون اثرات نامتقارن شوک های پولی بر تولید در اقتصاد ایران با استفاده از مدلهای چرخش رژیم مارکوف", پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 8.1, 30, 1387, 123-144.
HARVARD
هژبرکیانی, کامبیز, ابطحی, سید یحیی. (1387). 'آزمون دیدگاه های کینزی جدید پیرامون اثرات نامتقارن شوک های پولی بر تولید در اقتصاد ایران با استفاده از مدلهای چرخش رژیم مارکوف', پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 8.1(30), pp. 123-144.
VANCOUVER
هژبرکیانی, کامبیز, ابطحی, سید یحیی. آزمون دیدگاه های کینزی جدید پیرامون اثرات نامتقارن شوک های پولی بر تولید در اقتصاد ایران با استفاده از مدلهای چرخش رژیم مارکوف. پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 1387; 8.1(30): 123-144.