در چشم انداز قرن 21، بنگاه ها در یک وضعیت رقابتی و پیچیدهی متأثر از عوامل متعدّد نظیر جهانی شدن، توسعهی تکنولوژیکی و سرعت فزایندهی انتشار تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند. در چارچوب این چشم انداز جدید، بنگاه ها برای بقا و پیشرفت خود باید متفاوت از قبل عمل کنند. به ویژه، بنگاه ها باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی باشند و اشکال جدید رقابت را بهکار گیرند که خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی های رقابت است. این مقاله تلاش دارد ضمن تبیین مفهوم مزیت رقابتی، به ارائهی تئوری های مزیت رقابتی بپردازد. مشخصاً، سه تئوری عمده دربارهی مزیت رقابتی وجود دارد: تئوری سازمان صنعتی، تئوری منبع مدار و تئوری شومپترین. روش سازمان صنعتی بر رفتارهای یک صنعت جذّاب، دیدگاه منبع مدار روی گروه منابع جذّاب و رفتار آنها، و تئوری شومپترین بر وجود عدم اطمینان و لزوم نوآوری پیوسته به کمک بنگاه متمرکز شده اند. بدین ترتیب، هر یک از این تئوری ها دارای ویژگی ها و شرایط خاص خود هستند. به هر حال، کاستی های تئوری های مزیت رقابتی سبب جهت گیری های جدید شده است، بهطوریکه در حال حاضر، تئوری های مزیت رقابتی به ترکیب دیدگاه ها و توجه به هر دو عنصر درونی و بیرونی برای موفقیت بنگاه تاکید می کنند. نتایج مقالهی حاضر برای تمایز میان مفاهیم مزیّت نسبی، مطلق و رقابتی، و همچنین بررسی نظری مزیّت رقابتی دارای اهمیت است.
راسخی, سعید, & ذبیحی لهرمی, المیرا. (1387). مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری. پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 8.1(28), 31-54.
MLA
سعید راسخی; المیرا ذبیحی لهرمی. "مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری". پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 8.1, 28, 1387, 31-54.
HARVARD
راسخی, سعید, ذبیحی لهرمی, المیرا. (1387). 'مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری', پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 8.1(28), pp. 31-54.
VANCOUVER
راسخی, سعید, ذبیحی لهرمی, المیرا. مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری. پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 1387; 8.1(28): 31-54.