2
کارشناس ارشد توسعه اقتصاد و برنامه ریزی دانشگاه تبریز
3
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تبریز
چکیده
ایران یکی از قدیمی¬ترین تولیدکننده¬گان چرم در جهان است. با این حال سهم این کشور از صادرات جهانی پوست و چرم بسیار اندک و طی سال¬های اخیر دارای روند نزولی بوده است. شناخت و اولویت¬بندی بازارهای هدف صادراتی می¬تواند برای حضور موفق در بازارهای جهانی پوست و چرم و نیز تدوین استراتژی مناسب توسعهی صادرات غیر نفتی نقش اساسی ایفا کند. بر این اساس، هدف اصلی این مطالعه بررسی مزیت نسبی و اولویت¬بندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران برای دورهی زمانی 2002-2006 است. نتایج حاکی از آن است که ایران در صادرات پوست و چرم دارای مزیت نسبی صادراتی است و رقبای عمدهی ایران در این گروه کالایی، عمدتاً کشورهای در حال توسعه نظیر اتیوپی، پاراگوئه، هایتی و آرژانتین هستند. هم چنین کشورهای هنگ¬کنگ، برزیل، اروگوئه و چین به عنوان بازارهای اولویت¬دار برای صادرات این محصول شناسایی شدند.
متفکر آزاد, دکتر محمد علی, غالبی, صادق, & جهانگیری, خلیل. (1390). بررسی مزیت نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران. پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 6(11), 149-168.
MLA
دکتر محمد علی متفکر آزاد; صادق غالبی; خلیل جهانگیری. "بررسی مزیت نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران", پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 6, 11, 1390, 149-168.
HARVARD
متفکر آزاد, دکتر محمد علی, غالبی, صادق, جهانگیری, خلیل. (1390). 'بررسی مزیت نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران', پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 6(11), pp. 149-168.
VANCOUVER
متفکر آزاد, دکتر محمد علی, غالبی, صادق, جهانگیری, خلیل. بررسی مزیت نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران. پژوهشنامه اقتصاد کلان
Macroeconomics Research Letter, 1390; 6(11): 149-168.