بررسی اطلاعات نامتقارن در بازار اتومبیل های دست دوم(مطالعه موردی بازار شیراز)

نوع مقاله : علمی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه یزد

2 دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه یزد

چکیده

وجود اطلاعات نامتقارن در بازار که باعث ایجاد پدیده گزینش نامطلوب می­شود یکی از مسائلی است که در دهه های اخیر بسیار بحث­برانگیز بوده است. از جمله بازارهایی که این پدیده در آن به خوبی قابل مشاهده است، بازار اتومبیل­های دست دوم می­باشد. در این مقاله با استفاده از داده­هایی که از طریق پرسش­نامه گردآوری شده و با به کارگیری الگوی تابیت[1] به بررسی بازار اتومبیل شهر شیراز پرداخته شده است.  مقاله به دنبال بررسی این مساله است که آیا در یک سن مشابه، تفاوتی میان هزینه­ی صورت گرفته روی اتومبیل هایی که هنگام خریداری نو بوده­اند و آن دست اتومبیل­هایی که هنگام خرید دست دوم بوده­اند وجود دارد یا خیر؟ آیا داشتن اطلاعات بیشتر در مورد اتومبیل دست دوم هنگام خرید باعث کاهش هزینه­های صرف شده بر روی آن می شود؟ نتایج نشان می­دهد که هزینه­های صورت گرفته بر روی اتومبیل­هایی که هنگام خرید دست دوم  بوده­اند، در یک سن مشابه، به طور معناداری بیش از هزینه صرف شده روی اتومبیل­هایی است که هنگام خرید نو بوده­اند که به معنای تایید فروض لمون است. از سوی دیگر نتایج بیان کننده این است که داشتن اطلاعات بیشتر در مورد اتومبیل های دست دوم هنگام خرید – برای نمونه خرید اتومبیل از دوستان و آشنایان به جای مراجعه به بنگاه-  منجر به کاهش مخارج صورت گرفته بر روی اتومبیل می شود.



[1] -Tobit

کلیدواژه‌ها